یکی از نکات مهم که دارندگان خودرو یکی از نکات مهمی که همواره باید به یاد داشته باشند این است که نگهداری اصولی و درست از وسیله نقلیه خود باعث افزایش طول عمر و کاهش استهلاک آن شوند. زمانی که چنین اصولی را رعایت کنید دیگر مجبور نیستید که در طولانی مدت هزینه‌ های زیادی را برای سرویس و نگهداری خودرو بپردازید. یکی از عواملی که باعث استهلاک موتوری و ظاهری خودرو خواهد شد، در معرض نور مستقیم آفتاب بودن یا به صورت کلی تر، بودن در شرایط جوی نامناسب است. دقیقا همین جا است که تاثیر سایبان در کاهش استهلاک خودرو برای شما مشخص می‌ شود. در ادامه این مطلب ما قصد داریم تاثیر سایبان در کاهش استهلاک خودرو را بررسی کرده و نکاتی را در این زمینه با شما در میان بگذاریم. البته اجازه دهید تا قبل از آن کمی با مفهوم استهلاک به طور کلی آشنا شویم..

 

منظور از استهلاک خودرو چیست؟

زمانی که ما قصد بررسی تاثیر سایبان در کاهش استهلاک خودرو را داریم، در اصل می‌خواهیم بدانیم که استفاده از سایبان چگونه می‌تواند از فرسوده شدن خودرو به مرور زمان جلوگیری کند. اولین نکته‌ ای که در خصوص استهلاک باید به یاد داشته باشید این است که هر وسیله ای به مرور زمان حتی اگر در شرایط ایده آل نگهداری شود دچار استهلاک خواهد شد، اما وقتی ما از روش‌ های مختلف مانند به کارگیری سایبان استفاده میکنیم تا حد زیادی زمان فرسوده شدن وسیله نقلیه خود را به تعویق می‌ اندازیم. پس به زبان دیگر می‌ توانیم بگوییم که کاهش استهلاک، در اصل افزایش عمر مفید وسایل مورد نظر است. هرچقدر استهلاک خودرو بالاتر برود، نگهداری از آن هزینه‌ های بیشتری را به همراه خواهد داشت و به قول معروف خودرو برای شما بیشتر خرج می‌ تراشد. به طور کلی راهکار های مختلفی برای کاهش استهلاک خودرو وجود دارد که همه آنها اصولی را در خصوص نگهداری از وسیله نقلیه گوشزد می‌ کنند. توجه به همه این اصول نیازمند زمان زیادی است و به همین دلیل ما صرفاً در این مطلب قصد داریم تاثیر سایبان در کاهش استهلاک خودرو را بررسی کنیم.

 

وجود سایبان چه تاثیری در کاهش استهلاک خودرو دارد؟

اول از همه باید این نکته را در نظر داشته باشید که وجود سایبان مانع تابش مستقیم نور خورشید به خودرو خواهد شد و از طرفی میزان حرارتی که در فصول گرم سال به خودرو شان می‌ رسد را کاهش می‌ دهد. همچنین در فصل‌ های سرد سال سایبان باعث می‌ شود که تغییرات دمایی و سرد شدن هوا تاثیر مستقیم بر روی خودرو نگذارد. وجود سایبان باعث می شود که در صورت بارش باران و برف، خودرو به صورت مستقیم در معرض برف و باران قرار نگیرد. در این قسمت با توجه به عملکرد سایبان تاثیراتی که می‌ تواند بر روی کاهش استهلاک خودرو داشته باشد را بررسی می‌کنیم.

● تابش مستقیم نور خورشید بر روی سطح ماشین به مرور زمان باعث از بین رفتن رنگ خودرو خواهد شد و می‌ توان گفت بعد از مدتی وسیله نقلیه که در زیر آفتاب باشد زیبایی خود را از دست خواهد داد.
● مورد بعدی که تابش آفتاب آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ عمر قسمت ‌های داخلی ماشین مانند صندلی، داشبورد و کنسول ماشین و… هستنند. به طور کلی باید این نکته بسیار مهم را همیشه به یاد داشته باشید که قرار گیری خودرو در مکان‌ هایی که دمای آنها زیاد است، باعث می‌شود که در طول این مدت بخش‌ های مختلف خودرو آسیب بیشتری ببینند و استهلاک خودرو افزایش یابد.

● روشن گذاشتن کولر بعد از اینکه خودرو در معرض آفتاب بوده یکی از کارهایی است که همه ما تقریباً با آن آشنایی داریم. وقتی خودرو در معرض حرارت بالایی باشد و شما قصد داشته باشید که ناگهان با استفاده از کولر آن را خنک کنید، بی‌شک باید انرژی بسیار زیادی را مصرف کنید تا دمای داخل ماشین به دمای مطلوب برسد.

● تغییرات دمایی به خصوص در مکان‌ های کویری که روزها هوا بسیار گرم و شبها هوا می‌ تواند بسیار سرد باشد، در طولانی مدت باعث افزایش استهلاک خودرو خواهد شد. در این شرایط بخش‌ های مختلف خودرو مانند لاستیک‌ ها، قسمت های بیرونی و… عمر پایین تری خواهند داشت. استفاده از سایبان‌ هایی که قدرت عایق حرارتی مناسبی دارند (مانند محصولات پلی یوپان یا upvc) می‌ تواند تا حد زیادی این تغییرات دمایی را کنترل کرده و مانع آسیب دیدن خودرو شما در طولانی مدت شود.

● قرارگیری خودرو به صورت مستقیم زیر بارش برف و باران میتواند تاثیرات مخربی بر روی بدنه وسیله نقلیه داشته باشد. به خصوص امروزه که بسیاری از بارش های جوی در شهرهای بزرگ، دارای ناخالصی ‌های اسیدی و… هستند. این ناخالصی های اسیدی برای رنگ بدنه خودرو بسیار مضر است. شاید شما این تاثیرات مخرب را در کوتاه مدت نبینید، اما مطمئن باشید که در طولانی مدت شاهد خراب شدن شکل ظاهری خودرو خود خواهید بود.

● زمانی که خودرو در معرض سرمای شدید قرار می‌ گیرد و در این حالت قصد استفاده از آن را داشته باشید، معمولاً خودرو خود را برای مدتی روشن می‌گذارید تا موتور آن گرم شود و از بخاری آن استفاده می‌ کنید تا مجبور نباشید درون فضای سرد خودرو بنشینید. در صورتی که شما از خودرو استفاده مداوم نداشته باشید نیز وسیله نقلیه مدت زیادی را مستقیماً در ارتباط با سرمای فضای آزاد خواهد ماند. همین موضوع قطعا در طولانی مدت باعث استهلاک خودرو و آسیب به برخی قسمت های آن خواهد شد.

میزان تاثیر سایبان در کاهش استهلاک خودرو

وجود یک سایبان استاندارد و مناسب باعث می‌شود که خودرو در برابر آسیب‌ هایی که در لیست بالا نام بردیم، تا حد زیادی مقاوم شود. البته در این قسمت باید حتماً به یاد داشته باشید که جنس سایبان بسیار مهم خواهد بود و همچنین طراحی آن باید به شکلی باشد که بتواند به صورت کامل از برخورد نور آفتاب و یا ریزش برف و باران بر روی خودرو جلوگیری کند. برای اینکه بتوانید یک سایبان متناسب با شرایط و کاربرد خود داشته باشید پیشنهاد ما این است که با متخصصین ما در سایت سایه سازان مهر گستر تماس بگیرید و سوالات خود را با آنها در میان بگذارید.

یک دیدگاه بگذارید

5 × 4 =